Van terrazzo naar leerling monteur
“Voordat ik bij Ymere begon, werkte ik voor een terrazzobedrijf. Ik maakte granieten aanrechtbladen en legde vloeren. Maar toen kwam de financiële crisis en ging mijn baas failliet. Zat ik opeens zonder werk. Ik kreeg tijdelijke baantjes, steeds voor een paar maanden. Als vrijwilliger werkte ik ook bij het Buurtbedrijf, ik hielp bij activiteiten voor de buurt en in de groenvoorziening. Ymere was verbonden aan het Buurtbedrijf en vroeg me om leerling servicemonteur te worden. ‘Dat ga ik doen’, dacht ik meteen.”
Ymere betaalde de opleiding
“Als leerling werkte ik vier dagen en ging ik een dag naar school. Ymere betaalde de opleiding, de MBO-opleiding Service Medewerker Gebouwen (SMG) 2 en daarna ook 3. Toen ik klaar was met die laatste kreeg ik m’n eigen bus. Ik begon als servicemonteur mutatie, dan maak je woningen weer verhuurklaar voor nieuwe huurders. In 2021 werd ik leermeester, ik werd daarvoor gevraagd. Daar moest ik wel een paar nachtjes over slapen, maar ik ga geen uitdaging uit de weg.”
Samen lunchen op de werkplaats
“Ik heb nu wat meer verantwoordelijkheden en dat bevalt me wel. Samen met mijn teamleider Patrick houd ik me bezig met de ontwikkeling van het team. Met als doel ze te helpen de resultaten te behalen die wij van ze verwachten. We hebben echt een teamgevoel. Zo lunchen we vaak met z’n allen op de werkplaats. Ik doe nog steeds veel monteurswerk, maar daarnaast dus ook vervolgwerkzaamheden en administratie zoals materialenafboeking.”
Praatje maken met huurders
“Het contact met huurders vind ik echt super. Als leermeester kom ik vaak bij huurders als een ‘first time fix’ niet is gelukt. Dan probeer ik met een oplossing te komen. Maar net zo belangrijk is het om een praatje te maken. Vooral oudere mensen hebben daar behoefte aan, ik krijg dan een kopje koffie en luister naar ze terwijl ik aan het werk ben. Als ik schrijnende gevallen zie van huurders die hulp nodig hebben, dan maak ik een ‘ogen-en-oren-melding’. Dan wordt bijvoorbeeld maatschappelijk werk ingeschakeld.”
Als ik schrijnende gevallen zie van huurders die hulp nodig hebben, dan maak ik daar een melding van.
Daarom bij Ymere werken
“Waarom mensen hier zouden moeten komen werken? Het sociale aspect vind ik het allerleukste aan mijn werk. Dat en oplossingen zoeken voor onderhoudsproblemen. Ymere werkt servicegericht, je bent er om huurders te helpen. Het werk is heel afwisselend, ieder bon is anders. Collega’s helpen elkaar ook veel, ik ben als leerling destijds ook supergoed opgevangen door die gasten. En je krijgt alle kansen binnen Ymere om door te groeien, dat is ook echt mooi.”