Het is lekker werken, want je leert veel van elkaar

Maak kennis met Frank en Chifaro, twee enthousiaste servicemonteurs die via een open avond van Ymere Service bij Ymere binnenkwamen. Frank: “De afwisseling en het contact met huurders bleken precies te zijn wat ik zocht". 

Monteurs bij Ymere

Chifaro: “Ik werkte als zzp’er, en mijn vriendin werkt al een aantal jaar bij Ymere. Ze gaf telkens aan dat Ymere een leuke organisatie is om te werken, dus ik besloot naar de open avond te gaan. Het klikte heel erg met alle monteurs en de teamleider. En toen dacht ik, ik ga het gewoon doen!” 

Voor Frank was een woningcorporatie helemaal nieuw. Hij had geen idee, maar was echt toe aan verandering. Frank: “Ik maakte meubels, en dat was ik wel zat. Toen kwam ik toevallig online de vacature van Ymere tegen, precies op het moment dat er een open avond werd georganiseerd. Het was een hele leuke georganiseerde avond, dat had ik nog nooit zo meegemaakt. En twee weken later was ik in dienst.”  

Voor beide servicemonteurs was de inwerkperiode intensief maar waardevol. Frank liep drie weken mee met andere collega's, terwijl Chifaro een vier weken durende inwerkperiode had. Chifaro: “Ik ging 4 weken lang mee naar huurders op de bus, maar leerde ook andere dingen zoals hoe je de administratie moet doen.” 

Van kitwerk tot een deur afstellen

Een belangrijke vraag: wat doe je als monteur bij Ymere? Frank: “Het is afwisselend werk. Het gaat om kleine reparaties, wat kitwerk of een kraantje vervangen. Elke dag is anders”. Chifaro: “Ja wat je specialisatie ook is als je binnenkomt, je wordt echt een allround monteur. Dus het gaat om loodgieterswerk, timmerwerk en elektra. Elektra doe ik zelf nog niet, maar daar ga ik nog een opleiding voor doen. En je kan ook altijd je collega’s bellen voor hulp als je er niet uitkomt.” 

Tocht en lekkage reparaties komen het hele jaar door, maar schimmel is toch wel echt het thema van het najaar. Frank: Dit is wel lastig, want als servicemonteur mogen we het niet schoonmaken. Wij geven advies en kijken of er voldoende ventilatiemogelijkheden zijn. En 9 van de 10 keer is dat eigenlijk wel het geval. En soms maakt dat huurders wat gefrustreerd of boos. Daar moet je wel mee om kunnen gaan als monteur. Daarom krijgen we ook een agressie training. “ 

IMG 5928

Huurders willen graag een vast gezicht

Soms maken de mannen ook wel eens iets bijzonders mee. Frank: "één keer ging ik samen met een collega naar een huurster op leeftijd voor de voordeur. En deze mevrouw had een hele rijsttafel op tafel gezet voor ons. Alsof we voor de lunch langs kwamen. Heel lief natuurlijk, maar dan merk je wel dat huurders soms ook eenzaam zijn. Ze hopen dat je koffie neemt voor een extra half uur."

Chifaro: "Huurders willen graag een vast gezicht. Maar zodra ze je kennen proberen mensen je wel echt uit om extra dingen voor elkaar te krijgen. Dan kom ik voor 1 klus langs, maar komen ze nog met 3 andere klussen. En dat kan ik dan niet doen. En om dat uit te leggen is soms best een moeilijke uitdaging. "

Een fijne werksfeer én leuke collega's

En adviseren ze om naar een open avond van service te komen? Zeker! Je krijgt veel vrijheid én een fijne werksfeer! Chifaro: Je krijgt een bus van de zaak, gereedschap van de zaak, leuke collega’s erbij. Wat wil je nog meer?” Frank: Ja, je moet natuurlijk je werk doen, maar je kan het zelf wel een beetje plannen. En er loopt een pilot voor een werkweek van 4 x 9. Ja, zegt Chifaro. “Ik heb 2 dochters, en als zzp’er moet je gewoon veel uren maken, dit is gewoon fijner. Goede privé-werk balans, en nog meer als 4x9 werken een optie is.”